fredag 30 december 2011

RUL v. 17+6

Igår var vi på Rutinultraljudet (RUL). Det var med blandade känslor som vi gick dit.
Det var dagen vi hade längtat efter för att få se vårt mirakel igen och höra att allt var bra.
Samtidigt var vi livrädda att det skulle bli dagen då det visade sig att vårt mirakel inte mådde bra och hur skulle vi hantera det?

Vi kom dit och fick träffa en gammal, rutinerad, oempatisk barnmorska som verkade tycka att allt var bättre förr. Hon påpekade att även före ultraljudets tid så föddes friska barn och att det var ingen idé att oroa sig, det var inget vi kunde göra för att påverka förloppet.

Hon började undersökningen med att titta efter själv och det kändes helt okej. Därefter började hon berätta för oss vad hon såg. När hon visade fostervattnet så frågade jag om det såg ut att finnas tillräkligt och fick då till svar att ja annars hade du märkt att barnet mådde dåligt. Hon visade hjärnhalvorna, ryggraden, magsäcken, armar och ben. Jag frågade om hon såg om den hade 5 fingrar eller tår. Då sa hon att det var inte relevant om vi inte hade i släkten att det kunden föras vidare. Om så var fallet så skulle vi iaf inte kunna göra någonting åt det!

Vi fick se hela det lilla fostret utom en profilbild, vilket ju hade varit roligt att få med sig, men det verkar vara en mediaskygg liten sak som ligger där inne. Vi fick också veta att vårt mirakel är en liten tös. Vilket kön det är spelar egentligen ingen roll så länge den är frisk, men nu när vi vet så känner jag tydligare att jag kan föreställa mig vårt lilla mirakel och känslan är underbar.

Så gott som jag somnade igår kväll minns jag inte när det skedde sist. Ett lugn över att allt såg bra ut och att vi faktiskt ska bli föräldrar 1 juni 2012 (vi blev tillbaka flyttade 1 dag) till en liten underbar princessa gör att jag känner mig så tacksam och rörd just nu. Det har hitills varit en enormt lång resa, men nu kan jag börja längta till slutstationen!

Tolvslaget på nyårsafton ska verkligen firas i år (om än i alkoholfritt). 2011 är mitt värsta år hitills i livet och 2012 kommer att bli det bästa!

Många nyårskramar!

3 kommentarer:

  1. Underbart, grattis till att allt var bra och att ni ska få en liten flicka!! Nu måste det gå lika bra för oss (gärna en lite mer sympatisk sköterska dock ;))!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Grattis till ett bra RUL!! Vad skönt att allt var bra! Jag minns själv hur jag "dansade" på rosa moln efter vårt RUL! Snart är juni här och med det er lilla tjej!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Grattis till lilltjejen och skönt att allt såg bra ut!

    SvaraRadera