tisdag 23 november 2010

Äggplock

Idag har vi varit på äggplock. När vi kom dit fick jag gå och byta om och min kille skickades iväg till ett annat rum för att göra sitt. Han fick med sig en burk och de berättade vart han skulle ställa den och att han var först i kö på att komma in i rummet, men att det var en kille där före honom. Han tyckte att detta var mycket olustigt då han är ganska känslig och absolut ingen runkarmaskin och bara tanken på att någon kanske väntade efter honom gjorde hela situationen stressig, vilket ju inte är optimalt. Det var ett litet rum och han tyckte inte att det hade någon mysfaktor heller och han var väl inte nöjd efteråt, men lite sperma fick han ut iaf.

Tyvärr hade de inte informerat honom om vad han skulle göra efteråt eller vart jag låg eller vad som gjordes med mig, så han gick och irrade omkring inne på kliniken och hittade ingen att fråga. Så tillslut hittade han en stol han slog sig ner på helt ensam, stackarn!

Efter att jag hade bytt om fick jag ligga och vila på en säng och därefter kom en sköterska och satt nålen i armen och jag fick ta 2 panodil. Sen fick jag vila ytterligare ca 30min och efter det kom en sköterska och hämtade mig och sa att nu var det dags för äggplock. Hon frågade om inte min kille skulle vara med. Jag hade ju ingen aning om vart han var, eftersom jag inte hade sett honom sen dom skickade iväg honom till hans rum och jag visste inte heller om han var klar (eftersom jag vet hur jobbigt han tycker det är), men när jag var på väg till toaletten hittade jag honom. Sköterskan fick då be om ursäkt för att han inte hade blivit informerad om vad han skulle göra efteråt eller vart han hittade mig.

Sen gick vi in i rummet och där fanns två läkare. Jag fick min bedövning i armen och jag blev lite snurrig i huvudet, därefter bedövning i underlivet och sen började dom med utsugningen av vätskan ur äggblåsorna. Det gjorde inte alls ont så länge jag hade bedövningen, men de fick fylla på det en gång och i slutet spände det i magen, men annars gick det bättre än jag hade förväntat mig. Jag ställde en massa frågor hela tiden och jag var väldigt aktiv. Anledningen till detta var att jag har känt att under denna 1½  månad vi har hållit på med medicinering och provtagningar så har jag/vi knappt fått någon information om någonting och jag tycker att det är SKIT KASST! Detta är första gången för oss och de borde veta att det är känsliga områden vi håller på med, både fysiskt och psykiskt så de borde informera ordentligt och ställa många kontrollfrågor tycker jag, men det gör dom inte och det gör mig jätte besviken.

Efter äggplocket gick vi tillbaka till min säng och jag vilade ca 1½ timmer, sen var det dags för hemfärd. Jag fick då veta att de hade fått ut 9 ägg och att min killes spermier var slöa så att de skulle microinjicera spermierna i äggen och de skulle återkomma imorgon om resultatet. Sköterskan sa att troligen kommer det att bli långtidsodling och i så fall ska jag tillbaka på söndag. Jag hoppas verkligen att det blir långtidsodling, för det vill jag!

Kliniken jag går på är Falun IVF klinik.

4 kommentarer:

  1. Grattis till 9 ägg!! Ska bli spännande att höra om det blev långtidsodling eller inte. Hoppas att du får tillbaka ett riktigt fint guldägg!
    Mvh Anna (när 1+1 blir 3)

    SvaraRadera
  2. Va bra med 9 ägg, grattis!
    Vi har också varit i Falun och varit jättenöjda(men då har de informerat sambon...)
    Håller mina tummar att guldägget finns där.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilket bra äggresultat! Vi går också i Falun och tycker att de är bra. Fast vi blev båda visade till rummet. ;) Håller tummarna att det går bra för dig nu!!

    SvaraRadera
  4. Grattis till fint resultat! Trist att det var brist på information:(
    Håller tummarna att allt går bra!
    kram

    SvaraRadera